Selasa, 2 Februari 2010

TOKWAN , TOK BISAN DAN DAKWAH

Alkisah maka tersebutlah kesah tok bisan tokwan, dia ni saya panggil tok janggut. Tok janggut ni dia kontraktor yang agak berjaya juga, banyaklah pekerjanya yang berkerja dengannya, Tok janggut ni bendang pun dia buat juga, banyak qelong lah jugak. Tapi tokwan bukan nak cerita tentang kerjabuat dia, tapi yang tokwan kagum dengan diani, tokwan tengok dok keluar dakwah sedia, dalam kampongka, dalam negerika dan kadang2 luar negeri, kalau tokwan pi rumah dia selalu takdak rumah, kata isterinya p masjid nusroh jemaah, gas dll yg berkenaan dgn dakwah, tokwan pun tak berapa paham. Tokbisan ni selalu cerita kat tokwan tentang dakwah "usaha atas iman" keluar jalan allah dengan harta dan diri. tokwan dengar aje, tapi minat. satu yang paling tokwan minat ialah bacaan hadis dirumah tiap2 hari, amalan yang selalu tokbisan suruh tokwan buat kat rumah, dan menantu telah beri pada tokwan kitab MUNTAKHAB ALHADITH susunan Maulana Muhammad Yusuf Al Khandahlai. Bila tokwan baca kitab ini teringat dahulu masa tahun 60an dan 70an tokwan belajar kat pondok dan masjid tok guru habaq Maulana Muhammad yusuf ini ada menghasilkan kitab Hayatussahabah iaitu kesah2 sahabat nabi saw yang mana katanya kitab ini adalah merupakan kitab yang terbaik bagi kesah sahabat dan tiada kitab yang seumpanya kerana ia mengumpul semua hadis daripada 6 perawi terkenal. Dalam kitab Muntakhab ni tokwan tengok semua kumpulan hadis hadis yang merupakan amalan seharian kita, jika kita amal sifat-sifat ni tokwan pasti kita akan menjadi orang yang beriman taqwa, amal soleh dan berpesan pada yang benar dan berpesan pada kesabaran. Jadi Alhamdulillah atas dorongan tokbisan ni takwan selalu baca kat rumah bersama tok dan anakcucu lepas solat Isyak. Antara tajuk2 yang ada dalam kitab Muntakhab hadis ni ialah
1. KALIMAH TAIYYIBAH
2. SEMBAHYANG KHUSYU KHUDU
3. ILMU DAN ZIKIR
4. IKRAMUL MUSLIMIN
5. IKHLAS NIAT YAKNI MEMBETULKAN NIAT
6. DAKWAH DAN TABLIGH

Kata tok bisan kalau nak dapat hakikat 6 sifat ini kena lapangkan masa 4 bulan dengan harta dan diri di jalan Allah dan kena buat usaha kat kampong dengan istiqomah sampai mati. Jadi tokwan pun azam lah nak ikut tok bisan nak ikut 4bulan, tapi katanya kena keluar 3h dulu kemudian 40 hari , jadi kalau tokwan nak ikut kena minta cuti tanpa gaji lah pula, sayanglah pulani gaji dah RM5000 NAK BERSARA 3@4 tahun lagi. kalau 4 bulan maknanya 5000 x 4 = RM 20,000. Duit belanja nak keluar RM5000 dan nak tinggal kat rumah 4 bulan untuk belanja keluarga lebih kurang RM4000. Jumlah semua kena habis lebih kurang RM29000. Tapi kata tok bisan setiap ringgit yang kita belanja dijalan allah, Allah akan beri pahala 700,000 kali ganda, banyak tuuu dan kali dengan RM29000 menjadi ganjaran 20,300,000,000 inilah ganjaran paling kurang dan allah memberi tanpa hisap, inilah kelebihan yang diberi oleh Tok bisan pada tokwan. Jadi tokwan akan tulis dalam blog tokwan petikan hadith untuk manafaat tokwan sendiri dan juga pada sesiapa yang membacanya, amin.

Hadis 1
Daripada Abu Hurairah r.hu meriwayatkan bahawa rasulullah bersabda, Iman itu lebih daripada 70 cabang, yang terbaik diantaranya ialah mengucap la ilaha illallah (tiada tuhan yang patut disembah kecuali Allah) dan yang paling rendah ialah membuang sesuatu yang menyakiti ditengah jalan, dan malu itu satu cabang daripada iman ( H.R .Muslim )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan